torsdag 27 juni 2013

Internationell inspiration

Om fyra dagar går jag på semester. I 3 veckor ska jag njuta av ledighet, vila, resor och lantliv. Det är första gången på sju år som jag har så lång semester så även om mitt jobb är det roligaste jag vet så ska det ändå bli riktigt skönt att vara ledig.

Jag har, precis som de flesta, gått in i någon sorts semester-mood så här dagarna innan. Det är som att hjärnan och kroppen varvar ner och sakta förbereder sig för att inte behöva vara på topp prestationsmässigt under de närmaste veckorna.

Oavsett om det beror på semester-feeling, eller att du inte är på topp efter en period med mycket jobb och lite vila, eller att du helt enkelt har en "sån" dag (vi har alla de dagarna, right?) så kan det ibland behövas en extra dos inspiration för att ge kreativiteten en liten knuff i rätt riktning.
Därför tänkte jag tipsa om några av mina internationella favoritbloggar och hemsidor (de svenska tar vi en annan gång) som jag söker mig till när jag behöver en extra boost.

Fiori By Lynne är en brittisk blogg som riktar in sig på bröllopsbinderi. Här får du en parad av pastelliga bilder på söta buketter och arrangemang varvat med reflektioner och detaljerade beskrivningar av material.

Wedding Flowers & Ideas är ännu en sida med inspiration och idéer till blivande brudpar. Förutom en kavalkad av blomsterprakt så hittar du även tips och inspiration till dukningar, håruppsättningar, klädsel... You name it!

Flirty Fleurs är en amerikansk blogg fullproppad av allt floristrelaterat du kan tänka dig. Inspirerande bilder mixas med personliga reflektioner, intervjuer med branschfolk, tips och ännu mera bilder.

Future Florist är en tumblr överöst med bara bilder. Här kan du förlora dig själv i en blomstersymfoni en bra stund.

Spriggs Florist är ännu en brittisk blogg signerad ägarna till en liten butik i West Sussex. Romantiskt, klassiskt... Brittiskt traditionellt helt enkelt.


Bild.

4 kommentarer:

  1. Åh så mång bra tips! Ska kika runt, för inom mig bär jag en liten dröm om att få jobba kreativt med blommor, har fuskat lite på ortens blomsterbutik och älskade det... Ångar vissa dagar att jag inte utbildade mig till florist, men njuter nu istället av att ha en god vän som är florist :-D Ska även kika runt hos dig och insupa inspiration ,för som du skriver hjärnan har redan tagit semester även om det formellt först är i morgon det är dags... Så då FÅR man roa sig med lite bloggläsning mellan "måstena" KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du uppskattade dem :)

      Vilken tur du har som har möjlighet att "praktisera" lite som florist även om du jobbar med något annat. Men kom ihåg att det aldrig är för sent att följa sin dröm ;)

      Ha en himla fin semester!

      Kram

      Radera
  2. Oj vilken härlig blogg du har! Jag verkligen älskar blommor och är storkund hos blomsterhandlarna i min stad. Jättekul att få följa en florist i arbetet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din fina komplimang, det värmer verkligen :)

      Radera