lördag 29 juni 2013

Skattjakt

Jag älskar att det verkligen kryllar av pärlor för en sakletare och eko-nörd som jag runtom där jag bor.
Idag begav jag mig ut på en planlös skattjakt tillsammans med min syster och sambon.
Vi fann några riktigt fina, kända och mindre kända, oaser där ute i den sörmländska myllan som jag tänkte att jag skulle dela med mig av.

Första stoppet gjorde vi på Gnestas Aktionskammare. Här behöver du inte leta särskilt noggrant för att hitta nånting som du gillar. Visserligen till riktiga överpriser men vill en göra det enkelt för sig så kanske det är värt de extra hundralapparna.

Efter det följde ett par bottennapp som det känns överflödigt att dela med mig av.
Vi körde och körde och hamnade till slut i närheten av Ullevi där vi hittade en riktigt fin plantshop (okänt namn men du svänger vänster vid hållplatsen Ullevivägen).
Och inte nog med det, där fanns också en lada fylld till bredden av prylar, möbler, grejor och grunkor! Ett riktigt sakletar-paradis komplett med pratglad gammal gumma och folkilsk hund (som visade sig vara snäll trots allt).
Här hade jag kunnat skrota runt hela dagen men en måste ju äta så till slut var vi tvungna att bege oss.

Sista stoppet blev Crêpesvagnen i Molstaberg.
Har du möjlighet att besöka denna pärla så måste du! Förutom en förträfflig gårdsbutik, som säljer allt från ekologiskt kött och kryddor till glass och choklad, så kan du under sommarmånaderna äta förstklassiga crêpes och dricka alkoholfri äppelcider samtidigt som du njuter av utsikten. Allt ackompanjerat av franska toner direkt ur grammofonen.



Måste dessvärre meddela att om du är nötallergiker, som jag, så bör du ta med dig matlåda för här härjar crepes-makaren fritt mellan skålar med getost,   lammkorv och valnötter. Jag fick därför sukta på håll, sippandes på utsökt jus de pomme. Inte fy skam det heller, dock inte så matigt.



Två vaser och en Doktor Westerlund följde med mig hem...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar