fredag 6 september 2013

Gröttider

Med kyliga höstmorgnar vaknar mitt grötsug till liv igen efter sommarens yoghurt- och bärfrukostar. Vissa tycker att gröt är tråkigt, eller påstår att de inte blir ordentligt mätta. Må så vara, om du rör ihop havregryn med vatten eller värmer färdig risgrynsgröt ur en plastkorv, det är inget du blir stor och stark av.

Men riktig gröt (alltså mitt recept, så klart...) håller dig mätt ända fram till lunch, och funkar lika bra som kvällsmat de där regniga och blåsiga höstkvällarna när du kommer hem sent från jobbet och kylen ekar tomt och inspirationen är lika med noll.

Bara för att jag inte vill att ni ska behöva frysa er igenom ännu en höst så delar jag här med mig av receptet på världens bästa supergröt med smak av äppelpaj:

1 dl ekologiska fiberhavregryn
1 grovrivet svenskt äpple
1 tesked krossade linfrön
En liten nypa salt
En lite större nypa vaniljpulver
En rejäl dos med kanel
2,5 dl vatten

Blanda ihop allt och låt koka en stund på medelvärme.
Om du, som jag, tränar på morgonen och behöver lite extra protein eller bara känner dig extra hungrig så kan du, när gröten är nästan färdig, knäcka i ett ekologiskt ägg. Blanda runt och koka tills gröten är lagom krämig och tjock.
Vissa rynkar på näsan åt det här sista steget men jag tycker att ni ska testa, det är supergott!
Russin är också jättegott att ha i. Med det här receptet behövs dessutom ingen sylt eller mos, det är liksom allt i ett.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar